Utbildningstrappan

Utbildningsnivåer

Gul

Ridning i knattegrupp erbjuds för barn från 3 års ålder. I knattegrupper kan även äldre barn rida som inte är bekanta med hästar eller inte har ridit förut.

I knattegrupperna fokuseras det på att lära känna hästen, hitta balansen och följa hästens rörelser, träna på lodrätsits, lära sig start, stopp och svänga. Även lättridning, lätt sits samt ridning över bommar introduceras.

Ridning i knattegrupp sker med eller utan ledare. Ridningen ska vara rolig, lättsam och lekfull under trygga och säkra förhållanden.

Gul fortsättning

Ridning i gul fortsättningsgrupp för barn från 5 – 6 års ålder som till största del behärskar hästen i skritt och trav själva. I dessa grupper rider barnen fortsättningsvis med eller utan ledare beroende på hur trygga de känner sig och hur väl de kan hantera hästen självständigt.

Ridningen i fortsättningsgrupperna fokuserar fortsatt på att lära känna hästen, hitta balansen och följa hästens rörelser, träna på lodrätsits. Övar på att befästa de grundläggande hjälperna starta, stanna och svänga samt lättridning. Lätt sits över bommar i skritt och trav. De vanliga ridvägarna övas in. Galopp kan börja introduceras när eleven har tillräcklig balans och koordination. Galopp introduceras en och en där övriga väntar på led för att senare prova att galoppera helt varv. Så småningom tränar gruppen på att galoppera alla tillsammans. Nedsittningsben introduceras. Eleven tränar på och ska efterhand klara av att självständigt justera stigläderna till rätt längd.

Enklare bomserier rids i skritt och trav. Med fokus på elevens sits och balans och vägen före och efter bommarna. Bomserier görs efterhand om till små hinder när eleven är redo för det. Små hinder hoppas i trav med enkla vägar.

Grön

Ridning i gröna grupper för elever i olika ålder. På denna nivå kan eleven befinna sig en längre tid då det är mer ridning som ska befästas och eleven lägger här grundstenarna för sitt vidare arbete som ryttare. Eleven fortsätter att öva på korrekt sits i lättridning samt nedsittning. Hitta känsla och följsamhet med hästen. Elevens förväntas ha rätt tygellängd och kunna avgöra själva om de har rätt nedsittningsben samt rätt fördelningen med vägledning från ridläraren. Galopp rids i helgrupp. Hästens olika galopper förklaras och förståelse för rätt och fel galopp påbörjas, galoppen kan rättas med hjälp från ridläraren.

Ridvägar på böjda spår introduceras och övas samt befästs. Ställning och sidförande hjälper introduceras och övas.

Markarbete och hoppning genomförs med caprillibanor för att öva lydnad och kontroll. Eleven ska kunna rida hästen i bestämd gångart och kunna växla mellan gångarter på angiven plats. Hoppning genomförs mer och mer med hinder i följd och hoppning i galopp. Fokus på elevens sits, balans, vägval samt anpassat tempo.

I dessa grupper förväntas eleven klara av hästen själv i manegen samt börjar bli självständig med att iordningställa hästen i stallet före och efter lektion.

Röd

Ridning i röda grupper för ungdomar och vuxna. Även på denna nivå kan eleven befinna sig en längre tid då det är mer ridning som ska befästas och för att börja hitta känslan i ridningen. Eleven lägger grundstenarna för sitt vidare arbete som ryttare och ridträningen utvecklas mer. Eleven jobbar med sitsen och de grundläggande hjälperna, dvs framåtdrivande, förhållande, vändande och sidförande hjälper. Under lektionerna utvecklas ridvägarna, bland annat arbetar man på böjda spår med noggrannhet på vägen, ställning och ryttarens sits. Eleverna i gruppen galopperar samtidigt på raka och böjda spår. Eleven kan känna vilken galopp hästen galopperar i och rättar när det behövs. Sidförande hjälper övas. Eleven förväntas klara av att hålla jämn fördelning i ridhuset utan hjälp av ridläraren.

Caprillibanorna utvecklas till hoppning av hinder i följd. Eleven kan inverka på hästen i galopp, svänga i galopp och hoppa banor. Eleven kan växla mellan olika sitsar och anpassa tempo och väg till både hästen och övningen. Hoppning genomförs på raka och böjda spår. Bommar och hoppning på volt inleds och övas. Med stöd av ridläraren börjar eleven hitta känsla för rytm och tajmning till hinder. Relaterade avstånd och att räkna galoppsprång introduceras. I allt markarbete och hoppning är ryttarens balans, sits, och följsamhet i fokus.

I dessa grupper förväntas eleven klara av hästen själv i manegen samt kan självständigt iordningställa hästen i stallet före och efter lektion. Eleven ska självständigt kunna sitta upp och av samt justera stigläderna till lämplig längd.

Det tar lång tid att lära sig grunderna och eleven tjänar på att inte ha för bråttom utan att öva in dem rätt från början. Så även om ryttaren kan uppleva att man på ridlektionen upprepar samma övningar, behövs dessa repetitioner få chans att hitta känslan och automatisering av hjälperna. Ryttare befinner sig längre i den här utbildningsfasen jämfört med övriga nivåer.

Rosa

Eleven fortsätter att arbeta med och befästa grunderna för sitt vidare arbete som ryttare och ridträningen utvecklas mer. Eleven eftersträvar att rida i en korrekt sits och position med mjuk och följsam hand. Eleven rider med en högre grad av inverkan och samordning av hjälperna. Eleven kan anpassa hjälperna för olika typer av hästar och ponnyer och kan inverka på hästens/ponnyns tempo, balans och avspändhet. Eleven kan alla ridvägar och rider dessa samt hörnpasseringar med exakthet. Övar och befäster ställning, böjning och sidförande. Eleven kan utföra sidförande rörelser och kan beskriva och använda rätt hjälper. Eleven kan hålla jämn fördelning i ridhuset i alla gångarter.

Eleven kan rida markarbete och hoppning på raka och böjda spår, kan växla mellan olika sitsar och anpassa tempo och väg till både hästen och övningen. Eleven rider övningarna med större precision och exakthet och börjar självständigt hitta känsla för rytm och tajming. Eleven övar på att rida på relaterade avstånd, räkna galoppsprång, att variera antalet galoppsprång samt rida på ett givet antal språng. Eleven utvecklar större förmåga att reflektera över den egna insatsen utifrån givna förutsättningar. Eleven kan självständigt reflektera och planera framridning väl avvägd för hästen och kommande övning.

I allt markarbete och hoppning är ryttarens balans, sits, och följsamhet i fokus.

Lila

Eleven har befäst grunderna och fortsätter repetera dem för sin vidare ridutveckling. Eleven rider med korrekt sits och position som är anpassad för ändamålet, har egen god balans och rider med mjuk och följsam hand. Eleven har förståelse av rörelsernas korrekta utförande och vad som menas med lösgjordhet. Har förståelse och grunderna för att rida hästen på tygeln. Rörelser som övas är framdelsvändning, skänkelvikning, bogen in, tagen bakdel, enkla byten. Introduktion av vändande hjälper för bakdelsvändning.

Eleven kan hoppa enkelhinder och hinder i följd på raka och böjda spår. Eleven kan rida hästen i en balanserad lätt sits mot, över och efter hindren samt visa en god följsamhet. Eleven kan inverka på hästen och rider övningarna med precision och exakthet och har känsla för rytm och tajming. Relaterade avstånd och att rida på ett givet antal galoppsprång eller ett varierat antal språng övas och befästs. Arbetar med avsprångspunkt.

I allt markarbete och hoppning är ryttarens balans, sits, och följsamhet i fokus.

Blå

Eleven rider med korrekt sits och position som är anpassad för ändamålet, har egen god balans och rider med mjuk och följsam hand. Kan rida olika hästar i god form och balans. Kan rida övergångar med god balans och kan rida korrekt utförda rörelser. Rörelser som övas är öppna, sluta, bakdelsvändning, enkla byten och förvänd galopp.

Eleven kan hoppa enkelhinder och hinder i följd på raka och böjda spår. Eleven kan rida hästen i en balanserad lätt sits mot, över och efter hindren samt visa en god följsamhet. Eleven kan inverka på hästen och rider övningarna med precision och exakthet och har känsla för rytm och tajming. Eleven kan rida på ett givet antal eller variera antalet galoppsprång på relaterade avstånd.

I allt markarbete och hoppning är ryttarens balans, sits, och följsamhet i fokus.

Det kan skilja flera år i utvecklingsnivå mellan en grupp barn/ungdomar i samma ålder, varför åldrarna i våra ridgrupper varierar. Alla rider för sin egen skull och har olika mål, intresse och ambition. Vilken typ av häst, ålder och utbildning avgör också nivån på ekipaget samt hästens och ryttarens dagsform. Detta gör att samma ryttare kan vara på olika nivå vid olika tillfällen beroende på ovan nämnda förutsättningar.

ff
sdf

Följ Våra Sociala Medier

Senaste Nyheterna

Besök gärna våra sponsorer!

Trendande

Senaste Nyheterna

Försäljning korv

Vårens korvförsäljning är här! Fyll upp frysen inför kommande grillsäsong. Sälj till vänner och bekanta. Här finns beställningslista att ladda ner HÄR. Registrera din beställning på länken HÄR. Senast den

Läs Mer »

Siten kopingsridklubb.se använder cookies. Genom att använda kopingsridklubb.se accepterar du vår använding av cookies.  Lär dig mer